Počas celého týždňa budú mať v našom vysielaní zelenú železnice. Janka Bleyová nám sprostredkuje príbehy z pracovísk, kam sa síce bežný „smrteľník“ nemá šancu dostať, ale bez ich fungovania by rýchliky, „osobáky“, ani nákladné vlaky nemohli premávať. Výnimkou je iba náš prvý príbeh, pretože je z múzea. Múzejno – dokumentačné centrum sa nachádza v rozľahlých priestoroch na okraji železničnej stanice Bratislava – východ. Skôr však, ako tam vojdeme, vráťme sa o niekoľko dní dozadu. Na 19. ročník zaujímavého podujatia pod názvom Rendez
1. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Dnes sme teda boli v areáli špecifického múzea železničnej dopravy v Múzejno - dokumentačnom centre, ktorý spadá pod vyšší stupeň ochrany, pretože je to pamiatková zóna.
Sú tak trochu ako záchranári, a tak trochu ako vojaci v prvej línii. Keď nastupujú do služby, nikdy nevedia, čo sa bude diať o hodinu, o pár minút a možno už v tej chvíli, keď vstupujú na pracovisko. Druhá časť príbehu železnice sa bude totiž odohrávať na centrálnom dispečingu medzi dispečermi, ktorí majú pod palcom viac ako 3 600 kilometrov tratí železníc Slovenskej republiky. Za dispečermi, ktorých bežní cestujúci nemajú šancu vidieť, sa do ich sídla v historickej budove z roku 1928, vybrala Janka Bleyová.
2. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
V priestoroch bratislavskej Železničnej stanice funguje veľa dôležitých pracovísk, bez ktorých by sme si my cestujúci, často nedokázali predstaviť jej fungovanie. Spomeniem napríklad výdajňu lístkov, úschovňu batožín, služby informátoriek, bufety či toalety. Je však iba jedno jediné pracovisko s prívlastkom: mozog stanice. Je to dopravná kancelária, kam je vstup nepovolaným zakázaný. Janka Bleyová sa tam však v dnešnom príbehu dostala vďaka najpovolanejšiemu.
3. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Počas celého týždňa sa v našom príbehu „túlame“ po pracoviskách Železníc Slovenskej republiky. Vchádzame však na tie miesta, kam cestujúci nezablúdia ani len náhodou. Dnes sa s Radovanom Bartovičom, vedúcim oddelenia OZT, teda oznamovacej a zabezpečovacej techniky a Jankou Bleyovou, vyberieme – zjednodušene povedané - na 6. kilometer.
4. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Ako ste počuli technika zabezpečovacích zariadení na priecestí fungovala na sto percent. Je už len na samotných šoféroch áut, aby aj oni na sto percent akceptovali na priecestiach signalizačné zariadenia.
Človek neprežije bez tekutín, napájadlá vyhľadáva aj lesná zver, ale ani vlaky neprežijú, teda sa nepohnú bez napájania. Samozrejme, ich zdrojom dnes už nie je voda, ale elektrická energia. Na železnici sú za ich plynulé napájanie zodpovední elektrotechnici. No a v dnešnom príbehu zo Železníc Slovenska sa Janka Bleyová vybrala práve medzi týchto špičkových profesionálov. S vedúcimi Jánom Rohlíčkom a s Petrom Gudábom vstúpila do dispečerskej sály riadiaceho strediska elektrotechniky Železníc Slovenska Bratislava – Východ.
5. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Aj takéto boli príbehy zo zaujímavých pracovísk Železníc Slovenska, kam sa síce bežný smrteľník nedostane, ale nám sa ich s Jankou Bleyovou predsa len podarilo vidieť a počuť.