Ešte pred dvadsiatimi rokmi sme sa pohodlne dostali od Leopoldova v smere na juh vlakom. Od Lužianok totiž trať pokračovala cez Jelenec a Zlaté Moravce až po Kozárovce, kde sa napojila na spodnú trať do Zvolena. Desiatky rokov touto trasou premával i rýchlik. Žiaľ, od roku 2003 je toto spojenie zastavené. Akúkoľvek nádej na obnovenie osobnej dopravy na trati Lužianky – Kozárovce zrušila výstavba novej automobilky. Ministerstvo dopravy sa totiž vzdalo nároku na vybudovanie preložky trate. Tak pri Dražovciach je rozdelená na dve polovice. Nedeľná jazda a oslava 85. výročia vzniku trate bude zrejme poslednou možnosťou, ako sa do tejto lokality vybrať. Viac povedal Martinovi Jurčovi organizátor Samuel Bielik.
História - I. časť Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Trať Lužianky – Zlaté Moravce – Kozárovce pôvodne postavili ako prepojku od Považia smerom k južnému Slovensku. Významnú úlohu hrala aj pre lokalitu Topoľčianky, kde bolo sídlo československého prezidenta. V 70. a 80. rokoch najviac cestovali po železnici po tejto trati tehly a chladničky zo Zlatých Moraviec. Od 90. rokov jej význam výrazne upadal – a chátranie urýchlilo zastavenie osobnej dopravy pred 20 rokmi a rozseknutie trate automobilkou na dve polovice. Martin Jurčo sa s organizátorom nostalgickej jazdy pri príležitosti 85. výročia trate Samuelom Bielikom rozprával o zastávkach i o nedeľnej jazde.
História - II. časť
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Dúfajme, že sa tak nestane a že trať obháji v čase ekologizácie dopravy svoju existenciu. Pripomeňme ešte, že nostalgická jazda sa začína v nedeľu o siedmej ráno na železničnej stanici v Nitre.