Chodiť do škôlky či školy je u malých detí očakávané a prirodzené. Sú však deti, ktoré napriek tomu, že majú predpoklady rozvíjať svoje schopnosti a zručnosti, vhodné zariadenie na vzdelávanie nenájdu.
Autizmus je porucha vývinu, ktorá sa prejavuje u detí od detstva, väčšinou sa prejaví do veku piatich rokov. Je charakterizovaný špecifickými príznakmi v správaní, sociálnych vzťahoch, v hrách, záujmoch a v predstavivosti. Porucha má mnoho podôb, stupňov, resp. miery narušenia jednotlivých oblastí a donedávna sa tieto deti považovali za nevzdelávateľné. Školy a špeciálne triedy však tento mýtus vyvracajú.
Chybou je však to, že ich je kriticky málo. A tak sú rodičia odkázaní na to zostať s dieťaťom doma a využívať aspoň možnosti, ktoré ponúka blízke okolie.
Tatiana Šušková navštívila Komunitné centrum v Malackách.
Aké možnosti vzdelávania majú na Slovensku autistické deti? I. Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Počet detí, ktoré majú diagnostikovaný autizmus vďaka kvalitnej a skoršej diagnostike rastie. Odhaduje sa, že na Slovensku trpí touto poruchou 2 percentá detí. Presné štatistiky však neexistujú.
Mariana a Martin Budajovci majú doma škôlkara a ich skúsenosti s pomocou v systéme sociálnej starostlivosti pre ľudí s autizmom ich priviedli v založeniu občianskeho združenia Modrá hliadka, kde sa usilujú pre ostatných rodičov mapovať aj po celom Slovensku miesta, kde nájdu adekvátnu pomoc. Aj pri vzdelávaní. Tatiane Šuškovej povedal viac Martin Budaj.
Aké možnosti vzdelávania majú na Slovensku autistické deti? II.
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Výnimočné deti nežijú vo vlastnom vesmíre. Žijú v rovnakom svete ako my ostatní. A cieľom nielen občianskych združení, ktoré sa tejto skupine venujú, ale celej spoločnosti by mala byť systematická pomoc, aby sa stali jej platnou a rovnocennou súčasťou.