„Dnešné deti sa nehýbu, celé hodiny vysedávajú pred monitormi počítačov, alebo s mobilmi v ruke „esemeskujú“ a priberajú. Nadváha a obezita sa pritom zákonite odrážajú v zvýšenej chorobnosti „celej takzvanej internetovej populácie“. Tieto, notoricky známe argumenty lekárov už niekoľko desaťročí búra Detský folklórny súbor Klnka so sídlom v bratislavskej Dúbravke. V malej tanečnej sále sa moja kolegyňa Janka Bleyová o súbore najskôr porozprávala s jeho vedúcou a choreografkou Ingrid Saňkovou a s jej manželom Petrom - manažérom a organizátorom diania života v Klnke, vrátane ciest na naše i zahraničné folklórne podujatia.
Pondelok Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Dom kultúry v bratislavskej Dúbravke je už 45 rokov materskou scénou Detského folklórneho súboru Klnka. Janku Bleyovú už vo vestibule upútala neveľká miestnosť. Spoza presklených stien na poličkách a vo vitrínach bolo totiž vidieť medzinárodné ocenenia, ktoré tanečníci získali na rôznych festivaloch a súťažiach. O úspechoch Klnky v zahraničí sa rozhovorila jeho umelecká vedúca Ingrid Saňková spolu s manažérom súboru Petrom Saňkom.
Utorok Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Pohľad na roztancované deti poobliekané v nádherných krojoch z Horehronia, Myjavy, Tekova, či Liptova divákov nevdojak núti vyskočiť zo sedadiel v hľadisku a zakrepčiť si s nimi. Deti z folklórneho súboru Klnka trikrát do týždňa s nadšením chodia na tréningy. S Jankou Bleyovou sme včera obdivovali ocenenia, ktoré malí tanečníci a tanečnice priniesli z rôznych medzinárodných súťaží. Dnes sa v spoločnosti umeleckej vedúcej Klnky Ingrid Saňkovej, pozrieme na neodmysliteľnú súčasť vystúpení - na kroje.
Streda Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Písal sa rok 1978 a v Oravskom skanzene pri Zuberci sa točil film Ežo Vlkolinský a Gábor Vlkolinský. Keďže manžel robil vo filme architekta, sprevádzala som ho na filmovačke so svojimi tromi deťmi. Uvedomila som si vtedy, že na sídlisku v Karlovej Vsi, kde sme bývali a kde bolo mnoho mladých rodín s malými deťmi, by tieto deti, ako soľ potrebovali nejaké pohybové aktivity. Napríklad aj v detskom folklórnom súbore. To bol úryvok z publikácie o vzniku Klnky. Jej autorka Anna Mariana Grusková, vtedy tanečnica z Lúčnice, založila spomínaný detský folklórny súbor. Život v ňom po 45. rokoch od jeho vzniku, spolu s tanečnicami Lujzou a Leticiou, mapuje Janka Bleyová.
Štvrtok Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači. Ak by ste listovali vo výpravnej publikácii o histórii vzniku detského folklórneho súboru Klnka, prečítali by ste si napríklad aj to, že najväčším ťahákom galaprogramu festivalu v Kanade, bola Klnka. Obrovský potlesk a výkriky „bravo“ sprevádzali každý tanec. Pri „Šariš - polke“ vybuchol doslova gejzír radosti. Na adresu Slovákov, zaznievali v hľadisku iba superlatívy. Rovnaké spomienky z festivalov a súťaží majú však „klnkári“ zo všetkých krajín sveta kde účinkovali. Na otázku Janky Bleyovej - Aký tanec u divákov vyvoláva najväčší aplauz - zareagovali manželia: vedúca súboru Inka a manažér Peter Saňkovci takto.
Piatok
Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.
Detský folklórny súbor Klnka z bratislavskej Dúbravky začal písať už 46 rok svojej cesty za úspechom.